اخبار

دوربین مداربسته چیست؟

شاخصه های دوربین مداربسته چیست؟

دوربین مداربسته چیست؟

عبارت دوربین مداربسته در زبان انگلیسی بصورت cctv  که مخفف closed camera television  می باشد نوشته می شود. این عبارت در لغت به معنای سامانه تلویزیونی مداربسته می باشد. تفاوت سامانه تلویزیونی مداربسته با مدار باز ( شبکه های تلویزیونی)  نحوه نمایش می باشد. همانطور که از عبارت مداربسته می توان متوجه شد امکان نمایش عمومی برای همگان تعریف نشده است،  اما در مدار باز امکان نمایش برای عموم آزاد است.

 در بسیاری از مقالات، نوشته ها و وب سایت های اطلاع رسانی شرکت های سازنده به جای cctv  از security camera & surveillance  نیز استفاده می شود. کلمه surveillance به معنای نظارت و عبارت security camera  به معنای دوربین نظارت تصویری می باشد. عبارت security به معنای امنیت می باشد و همانطور که پیداست عبارت security camera مصداق از دوربین امنیتی دارد.

اولین دوربین مداربسته در کشور آلمان و در سال 1942 توسط ارتش راه اندازی شد. هدف از راه اندازی سیستم نظارت تصویری توسط ارتش، بررسی و چگونگی عملکرد موشک 7 عنوان شده است. بعد ها در سال 1949 در ایالت متحده آمریکا دوربین مداربسته تجاری برای فروش به بازار آمد.

اولین دوربین مداربسته در بستر آنالوگ عرضه شد. بعد از سال ها شاهد رونمایی دوربین مداربسته در بستر شبکه بودیم. شرکت Axis  سوئد بر روی نرم افزار لینوکس اولین دوربین مداربسته تحت شبکه را عرضه نمود. این دوربین ها بر اساس استانداردهای HTTp  و RTSP طراحی گردیده  بود.

مهم ترین شاخصه های یک دوربین مداربسته :

تکنولوژی : آنالوگ ، تحت شبکه
شکل ظاهری: دام سقفی ، بالت دیواری ، دوربین صنعتی ، اسپید دام گردان
انواع لنز: ثابت یا متغیر

تکنولوژی : آنالوگ ، تحت شبکه

این تکنولوژی ها به مانند سایر موارد موافق و مخالفانی دارد. موافقان تکونولوژی آنالوگ آن را به صرفه تر و اقتصادی و همچنین نصب و راه اندازی آن را ساده می پندارند و معتقدند نصب یک سیستم تحت شبکه هزینه های به مراتب سنگین تری از دوربین های آنالوگ دارد و ضمناً نصب و راه اندازی آن سخت تر است.

فاکتور های اصلی ذیل باعث انتخاب تکنولوژی آنالوگ در بین کاربران شده است:

1-قیمت ارزان: این دوربین های عموماً از قیمت پایین تری نسبت به دوربین های مداربسته آی پی تحت شبکه برخوردارند.

2-تنوع و گستره محصولات: این دوربین های در مدل ها و قالب های مختلفی عرضه شده اند.

3-سازگاری آسان و بالا: نصب بسیار ساده و سازگاری دوربین ها و دستگاه های تحت این تکنولوژی.

فاکتورهای اصلی ذیل باعث انتخاب تکنولوژی IP  ( تحت شبکه ) نسبت به دوربین های آنالوگ در بین کاربران شده است:

1- فقدان امکانات و نبود آپشن های روز در سیستم های آنالوگ
2- مشکل تداخل امواج، دزدی و دسترسی راحت به تصاویر سیستم: از آنجایی که تصاویر بدون کد گذاری می شوند به راحتی هم هک خواهند شد.
3- عدم کارایی مناسب دوربین های آنالوگ در فضای وسیع و بزرگ
4- عدم امکان وایرلس نمودن سیستم های آنالوگ
5- عدم امکان تامین ولتاژ برق با کابل شبکه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *