بلاگ

دوربین تشخیص حرکت

فناوری تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته

بررسی فناوری تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته

 

قابلیت هایی که در سال های اخیر به سیستم های نظارتی ورود کرده اند، خیره کننده اند، از فناوری های تشخیص چهره و آنالیز هویت در دوربین مدار بسته گرفته تا فناوری تشخیص حرکت در این دوربین ها، همگی در ایجاد حیرت برای کاربران نقشی پررنگ داشته اند. در این مقاله می خواهیم به ساز و کار فناوری تشخیص حرکت یا Motion Detection در دوربین های مدار بسته به شکلی تخصصی تر بپردازیم و ببینیم که این فناوری چگونه به بهبود عملکرد دوربین های مدار بسته کمک می کند. همراه ما باشید!

دوربین مدار بسته یکی از اصلی ترین سیستم های نظارتی و برقراری امنیت در دنیای امروز است. فناوری تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته، همانطور که از نامش پیداست، حرکت را تشخیص می دهد؛ اما تشخیص حرکت چه زمانی اتفاق می افتد و چگونه؟

دوربین مدار بسته تشخیص حرکت سنسور هایی دارد که تنها زمانی که حرکتی را تشخیص دهد، فعال شده و شروع به تصویربرداری می کند. بسته به هدف شما از تشخیص حرکت در سیستم، دوربین بعد از آن که ضبط خود را آغاز کرد، با انتقال تصویر به دستگاه ضبط کننده DVR، شما را به مقصد می رساند.

فناوری Motion Detection یا همان تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته، می تواند از دو طریق در دوربین ها پردازش شود، اول از طریق نرم افزار(پردازش تصویر) و دوم از طریق مادون قرمز (PIR).

تشخیص حرکت از طریق آنالیز تصویر

استفاده از دوربین های تشخیص حرکتی که مبتنی بر نرم افزار هستند، موسوم تر از دوربین های تشخیص حرکت با استفاده از مادون قرمز است و PIR ها معمولا در شرایط و ارگان های خاص تر مورد استفاده قرار می گیرند.

دوربین مدار بسته تشخیص حرکت مبتنی بر نرم افزار، با استفاده از دستگاه ضبط کننده و آنالیز پیکسل های محیط، می تواند کار خود را انجام دهند. تصاویر ضبط شده در دوربین به DVR منتقل شده و با استفاده از نرم افزاری که روی آن اجرا می شود؛ تشخیص حرکت صورت می گیرد. برای آموزش نحوه نصب دستگاه DVR به مقاله مربوط به آن در این مجموعه مراجعه کنید.

تمامی این مراحل در دوربین تشخیص حرکت مبتنی بر نرم افزار، در کسری از ثانیه اتفاق می افتد و در کمترین زمان حرکت در دوربین آنالیز شده و سنسورهای دوربین فعال می شوند.

این دوربین ها با استفاده از مقایسه تغییرات پیکسل میان فریم های متوالی، به تشخیص حرکت می پردازند. لذا زمانی که جسمی از آن منطقه عبور کند، پیکسل ها به سرعت توسط دوربین آنالیز شده و هشدارهای حرکتی دوربین مدار بسته فعال می شوند.

تشخیص حرکت با استفاده از مادون قرمز

این دوربین ها با استفاده از مادون قرمز، دمای بدن اجسام را تشخیص داده و از این طریق سنسور های تشخیص حرکت خود را فعال می نمایند. لذا وقتی که یک جسم گرم از منطقه استحفاظی دوربین عبور می کند، سطح انرژی مادون قرمز در محیط تغییر کرده و هشدارهای حرکتی در آن فعال می شوند، در نتیجه دوربین شروع به ضبط تصاویر کرده و با زنگ هشدار، این فعالیت خود را به شما اعلام می کند.

خطاهای تشخیص حرکت در دوربین های مدار بسته 

همه ی ابزارهایی که به دست انسان تولید می شوند دارای خطاهای دستوری و عملکردی نیز هستند و فناوری تشخیص حرکت هم در این مجموعه جا دارد. دوربین مدار بسته تشخیص حرکت بسته به مکانی برای این کار تنظیم شده است، مستعد ایجاد آلارم های کاذب است. برای مثال؛ دوربین های تشخیص حرکت مبتنی بر نرم افزار، بسته به دقتی که دارند، می توانند آلارم های کاذب ایجاد کنند و مثلا به هنگام عبور یک پشه یا جاندار غیرهدف نیز با ایجاد آلارم های هشدار، شروع به ضبط کنند؛ این عمل کارکرد دوربین های مدار بسته را پایین می آورد، چراکه دوربین اقدام به ضبط تصاویر غیر هدف کرده و در نتیجه زمان و حجم بیشتری از دوربین و دستگاه انتقال تصویر اشغال شده است.

برای جلوگیری از این مشکل در دوربین مدار بسته تشخیص حرکت می توانید محل نصب این دوربین مدار بسته در جایی تنظیم کنید که درصد این خطاها را تا حد امکان پایین می آورد. مثلا نصب PIR در جایی که تغییرات دمایی کمتر از مکان های دیگر است، می تواند درصد خطای عملکرد آن را تا حد زیادی کاهش دهد.

دوربین تشخیص حرکت

چرا باید از دوربین تشخیص حرکت استفاده کنیم؟

استفاده از دوربین تشخیص حرکت نسبت به دوربین های دیگر، دارای مزیت های متعددی است که در این جا به برخی از آن ها می پردازیم:

دوربین تشخیص حرکت، برای زمان ارزش قائل است!

دوربین مدار بسته تشخیص حرکت، در زمان صرفه جویی بیشتری نسبت به سایر دوربین ها دارد. از آن جایی که این دوربین ها، فقط درهنگام تشخیص حرکت، شروع به فعالیت و ضبط ویدیو می کنند، دیگر نیازی نیست که وقت عظیمی از زمان خود را به تماشای ویدیوهای غیر هدف در دوربین اختصاص دهید و می توانید آزادانه به کارهای خود بپردازید و درصورت دریافت آلارم های دوربین، به ویدیوهای آن سر بزنید!

دوربین های مدار بسته تشخیص حرکت، فضای اضافی اشغال نمی کنند!

چه دستگاه ضبط کننده و چه رم هایی که برای ذخیره سازی تصاویر دریافت شده از دوربین مدار بسته از آن ها استفاده می شود، دارای فضای محدود هستند و از دوهفته تا چندماه امکان ذخیره سازی در آن ها وجود دارد. اما استفاده از دوربین تشخیص حرکت باعث می شود تا کمترین حجم از فضاهای ذخیره کننده اشغال شود و در نتیجه شما دیرتر نیاز به تعویض دستگاه یا رم و یا پاک کردن ویدیوهای دوربین داشته باشید.

دوربین تشخبص حرکت تنها زمانی که سنسور های حرکتی آن فعال شوند، شروع به ضبط تصاویر می کند و نیازی نیست که دوربین همیشه درحال تصویرداری و ضبط ویدیو باشد و در نتیجه برای صرفه جویی در فضای ذخیره سازی نیز بسیار انتخاب مناسبی است.

قابلیت ارسال پیام در دوربین مدار بسته تشخیص حرکت

یکی از مزایای خیلی خوب در دوربین های مدار بسته تشخیص حرکت، قابلیت ارسال پیام این دوربین ها به کاربران است. دوربین تشخیص حرکت می تواند در صورت فعال شدن سنسور ها و آلارم های حرکتی خود، پیام دریافت حرکت خود را از طریق ایمیل یا نوتیفیکیشن به کاربران ارسال کرده و آن ها را هرچه زودتر از این موضوع باخبر کند. این آپشن در دوربین مدار بسته حرکت قابل تنظیم و ویرایش است و کاربران با استفاده از آن، از خطرات و ریسک های محیط، در زمان کمتری آگاه می شوند.

برترین های تشخیص حرکت، کدام برند ها هستند؟

هایک ویژن و داهوا که در حال حاضر از بزرگترین کمپانی های تولید کننده سیستم های نظارتی و امنیتی در دنیا هستند؛ از فناوری Motion Detection نیز در محصولات خود بهره مندند.

دوربین مارکت با ارائه باکیفیت ترین دوربین ها در برندهای مختلف و مطرح جهانی، می کوشد تا شما را برای انتخاب و خرید دوربین مدار بسته یاری کند. برای مشاوره رایگان و خرید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید! در بلاگ دیگری از دوربین مارکت هم می توانید درباره روند رشد دوربین های مداربسته در سال 2021 بخوانید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *